زیرکونیوم و کاربردهای آن در صنعت

زیرکونیوم و کاربردهای آن در صنعت

فلز زیرکونیوم ، یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی می باشد که نماد این عنصر، Zr و عدد اتمی آن برابر عدد ۴۰ است. این عنصر فلزی به رنگ سفید و طوسی می باشد که قابلیت تغییر از حالتی به حالت دیگر را دارد و تا حدودی شبیه تیتانیوم است. عنصر زیرکونیوم بطور عمده از زیرکون بدست می‌آید و در برابر زنگ‌ زدگی بسیار مقاوم می باشد. یکی از کاربرد های زیرکونیوم عمدتا در راکتورهای اتمی برای جذب کردن نوترون و برای ساختن فلزاتی که در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است.

 

کشف فلز زیرکونیوم

این عنصر که نام آن از Zarkn عربی و Zargntext فارسی گرفته شده است، در سال ۱۷۸۹ توسط “Laproth” کشف شد و در سال ۱۸۲۴، توسط “Jons Jakob Berzelius” به‌صورت مجزا بدست آمد. زیرکونیوم که شامل زیرکون معدنی و دیگر واریاسونها مانند Jargon ، Hyacinth Jiacnith ، ligure است، در نوشته‌های انجیل ذکر شده است. تا زمانی که Laproth ، جارگون jargon را از Ceylon در اقیانوس هند تجزیه نکرده بود، تصور نمی‌شد که این عنصر جدید را بتوان در معادن پیدا کرد. او این عنصر جدید را (Zirkonertz (Zircnia نامید.

خواص زیرکونیوم

همانطور که پیشتر ذکر شد زیرکونیوم ، یک فلز به رنگ سفید-طوسی می باشد.  زیرکونیوم به شکل فوق العاده ای در برابر خوردگی مقاوم است.این فلز دارای سختی آنشبیه به مس است. عنصر زیرکونیوم زمانی که به ذرات ریز تقسیم شود، به سرعت در هوا مشتعل می‌شود اما مشتعل کردن این فلز در حالت جامد بسیار دشوارتر است.

کاربرد زیرکونیوم

زیرکونیوم دارای کاربرد های مختلفی است. مهمترین کاربردهای زیرکونیوم ، در صنعت سفال‌سازی به‌صورت جسم نسوز و ماسه ریخته‌گری است. همچنین از این فلز به‌عنوان سنگ جواهر مورد استفاده در جواهرات به بازار عرضه شده و اکسید این فلز، برای تولید کردن محرک الماس و زیرکونیای مکعبی شکل تهیه شده است.

فلز زیرکونیوم به شکل گسترده، توسط صنایع شیمیایی برای لوله‌کشی در محیط خورنده استفاده می گردد. این فلز ، آتش‌زا است و در جنگل‌ها برای آتش زدن چوب استفاده می شود.

خرید زیرکونیوم

اگر قصد خرید زیرکونیوم دارید، شرکت نانو بنیان آسیا یک شرکت با تجربه در زمینه عرضه این فلز است، شرکت نانو بنیان آسیا می تواند فلز زیرکونیوم مد نظر شما را با کمترین قیمت و عالی ترین کیفیت تامین و در اختیارتان قرار دهد. جهت استعلام قیمت زیرکونیوم تنها کافی است با ما تماس بر قرارکنید.

درباره ما

 

شرکت بازرگانی ایران – روسیه    در سال 1366   فعالیت خود را در زمینه واردات   انواع مواد شیمیایی  صنایع ریخته گری  و آبکاری  و صنایع رنگ ساختمانی و رنگ های کاشی و سرامیک آغاز نمود  و جز اولین واردکنندگان مواد شیمیایی   کشور جمهوری شوروی سابق میباشد  ، پس از تجزیه اتحادیه جماهیر شوروی   این شرکت واردات خود را از کشورهای  تازه استقلال یافته روسیه ، آدربایجان ، گرجستان  انجام می نماید  همچنین این کشور دارای دفتر در  مسکو  و باکو   و آماده همکاری با تمام مصرف کنندگان ایرانی محصولات شیمیایی   روسی میباشد ، از  سال 1389 تا امروز  شرکت بازرگانی ایران – روسیه   فعالیت های  داخل کشور ایران  را  تحت عنوان  شرکت بازرگانی نانو بنیان آسیا  انجام می نماید .

همچنین این شرکت نماینده انحصاری  برخی از محصولات گروه فلزی در کشور روسیه   میباشد از جمله شرکت های RIKHEEM  و VECTOR BEST  شرکت بازرگانی ایران – روسیه را به عنوان نماینده انحصاری فروش محصولات خود در ایران ، آذربایجان  و خاورمیانه معرفی می نماید.

این شرکت با  صداقت در ارائه محصولات با کیفیت و درجه خلوص تضمینی توانسته  است  در حمایت از تولید  داخلی کمک کار و همیار صنعتگران زحمتکش  و دانشجویان ، محققان و نخبگان این کشور که سرمایه های اصلی  این مملکت میباشند گام های  موفق و قابل تحسینی بردارد.

social position

اشتراک این نوشته


تماس با ما