عنصر چیست؟

عنصر

عنصر چیست؟

عنصر چیست؟

عنصر ماده ای است که فقط از یک نوع اتم تشکیل یافته . برای شما  مثال میزنم یک  تکه بیسموت فقط شامل اتمهای بیسموت است که همه آنها از نظر شیمیایی یکسانند. می توان این تکه بیسموت را با پتک ریز ریز کرد و سپس به گرد مبدل ساخت. با این حال ، هر تکه و هر ذره آن همچنان بیسموت خواهد ماند . میتوانیم آن را آنقدر حرارت دهیم که مانند آب روان شود یا بجوشد و اتمهای آن به صورت بخار در هوا پخش شوند ، ولی هنوز هم چیزی جز از همان اتمهای یکسان بیسموت نخواهیم داشت.

بیسموت فلزی ( شمش )

اکسید بیسموت

اکسید بیسموت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر اتمها می توانند با یکدیگر ترکیب شده مولکولهایی تشکیل دهند.

اتم یک عنصر ممکن است با اتمهای همانند خو ترکیب شود . مثلا” ، از ترکیب دو اتم اکسیژن مولکول اکسیژن تشکیل می شود . و نیز ممکن است اتمی با یک یا چند اتم از عناصر دیگر ترکیب شود و مولکولها یا ترکیب های شیمیایی تشکیل دهد .

 

یکی از شگفتیهای شیمی این است که از ترکیب دو عنصر مختلف جسم کاملا” متفاوتی با خواص تازه پدید می آید . هیدروژن ، که بسیار قابل اشتغال است ، با اکسیژن ترکیب می شود و از ترکیب آنها آب بوجود می آید.

 

از ترکیب گاز سمی کلر با سدیم که فلز سمی نرم و نقره فامی است ، نمک طعام پدید می آید.

نمک

عنصر نمک چیست

قند جسم مرکب معمولی دیگری است . می توانیم مولکولهای آن را به آسانی به اجزای ساده تری تجزیه کنیم . به این منظور ، کافی است مقداری قند را درداخل کروزه  حرارت دهیم.

سر و کار ما امروزه با میلیاردها مولکول قند است . می توان انچه بر سر مولکولهای قند آمده است در نظر مجسم ساخت.

 

پیدایش عناصر:

هشتاد و هشت عنصری که بشر تا سال 1925 می شناخت در طبیعت موجودند وهمه آنها در خاک و آب و هوا پیدا شده اند.این عناصر به شکل طبیعی و ناخالص در صخره ها یا صخره های خردشده ای که خاک می نامیم یافت می شوند.

از همین صخره ها و خاک بود که انسان توانست موادی را بیرون بکشد و آنها را در ساختمان کشتیها ، آسمانخراشها ، تجهیزات مخابراتی ، ماهواره ها ادوات نظامی و جنگی به کار برد .

انواع عنصر ها:

سر و کار صنعت امروز نیز ، چون روزگاران گذشته ، با استخراج عناصر و به کار بردن آنهاست . عناصر را ، بر حسب اینکه چگونه استخراج و به کار برده می شوند ، به سه دسته تقسیم می کنند :

  1. عناصری که به صورت آزاد در طبیعت وجود دارند
  2. عناصری که باید از سنگهای معدنی استخراج شوند  مانند فلز مس ، قلع ، آنتیموآن و …..
  3. عناصری که جزء مواد مرکب در طبیعت یافت می شوند و به همان صورت و گاهی با تجدید آرایش ، بی آنکه تجزیه بشوند به کار برده می شوند .

از عناصری که به صورت آزاد در طبیعت یافت می شوند می توان کربن ، گوگرد ، اکسیژن ، نیتروژن و همه عناصر گروه گازهای بی اثر ، یعنی هلیوم ، نئون ، آرگون ، کریپتون ، گزنون و رادون را نام برد.

 

شرکت نانو بنیان آسیا با بهره‌گیری از بهترین کارشناسان مواد شیمیایی آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز در سراسر ایران می‌باشد .

برای دریافت قیمت و سفارش محصولات ما می توانید از طریق شماره تلفن های 22039164 – 22039143 – 22039141 و یا از طریق واتس آپ به شماره 09121003598  اقدام نمایید.

social position

اشتراک این نوشته


تماس با ما